0
"KULTURA" 6 - PAVLE STANIŠIĆ
Posted by mrkaen002
on
22:42
in
pavle stanišić
(nastavak)
Nekreativnost - garancija
lojalnosti
Skloni
smo da istinski povjerujemo u ono što je pisao Ivan Klima "da su
totalitarni sistemi bilo koje ideologije odbacivali modernu umjetnost i
moderne humanističke nauke kao nerazumljive, iskvarene ili tuđe narodu" i
da s razlogom posumnjamo da od takvih sitema nismo odmakli "bez obzira
na ideologiju". Ili smo skloni totalitarizmima i antielitizmu po
karakterološkim osobinama, što bi bilo još katastrofalnije. Ipak, mnogo
je uputnije i lakše okriviti sistem, što se može braniti iskustvima i
svih drugih naroda koji su kroz njega prošli. Mislimo da je, prije svega
drugog, u pitanju kolektivni duh, koji takvi sistemi nose kao svoju
imanentnu odredbu. A kolektivizam i kultura, umjetnosti posebno, kao i
drugi oblici stvaralaštva, nikako međusobno ne korespondiraju i gotovo
se isključuju.
Sliku ne slika kolektiv, on nije u stanju ni pjesmu da naiše. I svaka kreativnost je suštinski individualna.
Danas
umjetnost nastoji da bitnim čovjekovim pitanjima priđe iz neočekivanih
aspekata, da ih osvijetli naizgled nelogičnim pogledom, da ih dotakne
ponekad i anotalnim zvukom, da istražuje, tražeći nove odgovore, kojima
treba da se obogate duhovna iskustva čovjeka s kraja ovog milenijuma. I
zar masa, zavedena političkim zahtjevima u lavirinte nacionalnog
kolektiviteta, nedorasla ni najvišim ostvarenjima u svojoj kulturnoj
tradiciji, koja se aktuelizuje samo radi toga da bi se zloupotrebila,
može da učestvuje u eksperimentu koji se naziva moderna umjetnost? I zar
je to potrebno?
Naravno,
potrebno je. Potrebno je liderima, koji alibi za svoju kulturnu
nepismenost nalaze u stavu mase, u njoj traže podršku za negativan
odgovor na sve što im nije od neposrednog trenutnog materijalnog
interesa. Tako svoju diktaturu predstavljaju kao diktaturu većine.
Uostalom,
i kod Đerđa Lukača smo čitali: "U diktaturi tehničke nauke mogu biti
razvijene, ali u njoj nema dobre književnosti, dobra književnost je
protiv diktature."
Nije
isključeno da je u ovome, ipak, presudan svjesni otpor prema svemu što
je iznad spoznajnih mogućnosti vladajuće mase. Na neke od ovih motiva
ukazala je Hana Arent u sjajnoj studiji "Porijeko totalitarizma",
objavljenoj još 1951. u Americi:
"Dosljedan
progon svih viših intelektualnih aktivnosti, koji vrše novi lideri
masa, potiče iz njihove više nego prirodne mržnje prema svemu što nisu u
stanju da shvate..." Ili: "Totalitarizam na vlasti sve prvorazredne
talente, bez obzira na ubjeđenja, zamjenjuje blesanima i tikvanima čiji
je nedostatak inteligencije i kreativnosti uvijek najbolja garancija
njihove lojalnosti."
Istina,
van ovih naših, materijalno i duhovno opustošenih, krjeva postoje i oni
gdje čovjekov duh nesmetano otkriva nove spoznajne i izražajne
prostore, ali oni su svakim danom sve dalji od nas i već su toliko
daleko, "toliko daleko", kako bi rekao poljski lirik Zbignjev
Bjenjkovski, "da osmijeh koji mi šalješ samo kao suza do mene stiže".
(Banjalučke novine, april 1999)
Objavi komentar