0
SKOROJEVIĆI 2 - PAVLE STANIŠIĆ
Posted by mrkaen002
on
23:56
in
pavle stanišić
(nastavak)
...
...
U
drugim sredinama skorojevići stižu prelaskom iz jednog staleža u drugi,
ili iz jedne klase u drugu i to trudom ili, možda, stvarno
eksploatacijom, ko će ga znati, a kod nas dolaze iz sela u grad i to
silom - to se već pouzdano zna.
Razlog
je vjerovatno u tome što se kod nas nikada nisu desile građanske
revolucije. Mi smo uzgajani na seljačkim bunama i ustancima. Duh trećeg
staleža francuske građanske revolucije došao je u neke krajeve sa
Napoleonovim osvajanjima, pa je u tim krajevima odnos sela i grada
sasvim drukčiji. Tamo se dešava obratan proces urbanizacije sela. Ali u
nekim krajevima, kao što je ovaj u kojem ovo pišemo, to se nije desilo.
Tu još potocima teče paranoična, hajdučka, agresivna krv onih koje je
istorija, nažalost, nagnala u bijeg u što zabitija brda. Zbog toga se
ovdje poslije svih ratova vlast "dijelila" po tom primjeru: izvršna -
Trebavi, zakonodavna Vučijaku, ekonomska - Ozrenu (primjer je sasvim
proizvoljan), jer osvajači, po starom hajdučkom principu, vjeruju da se
sav plijen dijeli i da je u tome smisao politike.
Ratovi
su možda samo prilika da se na najbrutalniji način ispolji
konfrontacija ova dva stava prema životu, dva načina u međuljudskim
odnosima, taj latentni sukob dva mišljenja: urbanog i ruralnog.
Za
čovjeka urbane sredine selo je naivna, skoro kičerska idila. To je
cvrkut ptica, oaza mira, pusto ostrvo za privremeni bijeg od stresnih
napora, vraćanje izvornom smislu neoskrnavljene prirode. Za seljaka
čovjeka selo je izvor svih njegovih patnji: udaljenost od mjesta
zadovoljavanja socijalnih potreba, fizički napori rada na zemlji,
strahovi od nevremena... i, više od svega toga, sasvim nepotreban, ko
zna iz kog vremena, u njemu nataloženi kompleks manje vrijednosti. A šta
je grad za ova dva mentaliteta? Za one prve grad je njihovo dvorište,
intimno mjesto uspomena, susreta sa prijatnostima i neprilikama - sve
ono što život znači. I pored tako česte "ćiftinske" strasti čovjeka
palanke, njemu je čitav grad - dom. A za čovjeka sela grad je razlog
njegove inferiornosti, nedostižni san, koji se mora ili ostvariti i
prestati sanjati. Osvojiti ili uništiti.
U Priči o ratniku i zatočenici Borhes
piše: "U jednom trenutku prohujaše kroz moju svijest mongolski
konjanici koji su htjeli da pretvore Kinu u beskrajni pašnjak da bi
proveli starost u gradovima koje su žudili da unište..."
Šta
će uraditi naši konjanici koji su od pašnjaka odavno odustali? Od
svojih sela očito neće napraviti gradove, a proces pretvaranja gradova u
sela upravo je u toku. Čujete li ovu svirku koju ja čujem?
Zbog
svega rečenog i nerečenog moje duboko poštovanje onima koji su odoljeli
svim iskušenjima "slatkog" života i ostali tamo gdje su
najproduktivniji. Duboko poštovanje čovjeku sa motikom, čovjeku na
taktoru, čovjeku u šumi i u štali... Jer, ako se ovi tokovi nastave,
naša će sela poželjet' seljaka, a seljaka nigdje biti neće.
(Nova alternativa, 4. novembar 1998)
Objavi komentar