0
Aktuelno
Posted by mrkaen002
on
19:10
in
pavle stanišić
Temeljne vrijednosti
Za trenutak ćemo sići sa dobojskih sjenovitih ulica i posvetiti malo pažnje onome što se oko nas danas dešava, a tiče se osnovnih društvenih vrijednosti.
Rajna Dragičević, profesor Filološkog
fakulteta u Beogradu. svojim studentima na apsolventskoj večeri
obratila se govorom, koji je u javnosti izazvao mnoge polemike.
Pokrenuta su pitanja osnovih vrijednosti. Na jednu od tih reakcija
(novosadskog profesora Alekseja Kišjuhasa) replicirao je i naš stari
poznanik i saradnik ovog bloga Božidar Stanišić. Evo Kišjuhasove
reakcije i Božidarove replike.
Aleksej Kišjuhas:
Govor
koji se navodno čuo na proslavi apsolventske večeri studenata
Filološkog fakulteta u Beogradu uzburkao je ovdašnje društvene mreže.
Pod pretpostavkom da je dotični verno prenesen u štampanim medijima, sam
govor se počeo širiti domaćim internetima. I to brzinom lažnih
motivacionih citata Ive Andrića ili lažnih izjava Merilin Monro,
svejedno.
Za
eventualno neobaveštene, reč je o obraćanju apsolventima navedenog
fakulteta koje je bilo posvećeno odbrani profesije profesora, večitim
temama „pravih vrednosti“, uz sporadičnu pljuvku po rijaliti programima,
onako, umesto kusura. A iako je vlada Dačić-Vučić poslala tezu o „dve
Srbije“ na đubrište istorije, mišljenja o ovom govoru danas su podeljena
poput tog blaženopočivšeg rova. I zato, čak i ako posredi nije
autentična stvar, već nekakav marketinški trik ili slična ujdurma,
objavljene i naširoko „šerovane“ reči zaslužuju pažnju i komentar kao
fenomen nezavisan od izvora.
Prvo,
ispravni momenti. Prosvetni sistem je zaista u potpunom haosu i
demonstrira jedino to da je dno pomično. Zatim, rušenje motivacije kod
ljudi angažovanih u prosveti je važan problem, a govor karakteriše i
jedna ipak lucidna rasprava o ispraznom karakteru mnogih novih
zanimanja. Konačno, savetima o tome da budući profesori treba da izvuku
najbolje iz svojih učenika, da treba da prepoznaju njihov trud i slično,
zaista se nema šta mnogo prigovoriti. Međutim, saveti o tome da treba
voleti svoju zemlju i ostajati u njoj već su nas jahali. Učenje dece
patriotizmu, tom poslednjem utočištu hulja? Bilo je dosta za jedan
život.
S druge strane, navedeni govor je i
društveno anahron i individualno arogantan. Na primer, do zvanja
profesora zapravo se uopšte ne mora stići upornim i vrednim radom, kako
se u govoru tvrdi. Od sitno ispisanih puškica do krupno sažvakanih
skripti, mnogi današnji profesor nije uradio svoj domaći zadatak dok je
bio na fakultetu. A do vlasništva nad restoranima, firmama i privatnim
avionima – koji se u govoru kontrastiraju profesorluku – može se stići
preko noći, ali i izuzetnim radom i trudom. Odmeravanje ta dva truda sa
jasnim sklonostima prema prvom može nam prijati, ali ga to ne čini manje
bahatim. Zatim, uporno se i samozaljubljeno ponižavaju gotovo sve
ostale profesije, a čak se i časovi srpskog jezika („glavni predmet,
prvi u rubrici u dnevniku“) uzdižu iznad ostalih.
U govoru se kritikuje čak i praksa
promene zanimanja („foliranti koji menjaju profesije kao prljave
čarape“), u jednoj prilično statičnoj viziji koja je u nesaglasju sa
stvarnošću i zahtevima savremenog društva. Profesori marksizma, te
opštenarodne odbrane i društvene samozaštite su, prema ovakvim porukama,
trebali ostajati u svojim čarapama, koliko god da vonjaju? Konačno, zar
je dovoljno samo samozadovoljno biti profesor? Profesorke sociologije,
dakle, profesije ovog kolumniste, jesu i Mirjana Marković i Vesna Pešić.
Biće da se ne broji samo seksi diploma. Jer, da je tako, njena jedina
funkcija bila bi u tome da se majka u frizerskom salonu, a otac u kafani
(može i obrnuto, moderno je doba) pohvali da je derle diplomiralo.
Svakako najdramatičniji trenutak
govora je poziv na „kretanje u rat protiv svih starleta, sponzoruša,
pevačica, manekenki, tajkuna i biznismena“. Veli govorancija da se bitke
vode u učionici i da traju po 45 minuta, dakle stilska je figura i
možemo da odahnemo, ali, zaista – u rat? Otkud ta neodoljiva privlačnost
onih bolje obrazovanih da sa ratoborne visine gledaju na one koji to
nisu? Da li je to taj famozni bolonjski „dodatak diplomi“? Posebna je
tema što govor karakteriše fundamentalna logička greška: on polazi od
premise da je obrazovni sistem urušen a deca nezainteresovana, a zatim
gradi argumente oko toga da je jedino diploma (profesora) važna, te da
samo ona istinski hvata boga za testis („Od časa srpskog do kosmosa!“).
Biće da se do časova logike nije stiglo, od tolikog čuvanja „našeg
jezika i kulture“.
U čemu je zaista problem ili logička
greška? U tome što navedeni govor zapravo ne govori o obrazovanju, već o
popisu društvenih problema iz jednog vrlo ličnog i uskogrudog ugla. A u
trenucima kada o nekakvom školovanju i govori, on govori o formi, a ne o
suštini: kako se ponašati pred drugima, kako unaokolo deliti patriotske
i kulturnjačke lekcije i kako istovremeno držati i nos i trajnu visoko.
Možda je to sasvim u redu i prikladno za apsolventsko veče – malo
motivacije nije na odmet dok žuljaju štikle i padaju bretele. Suština
uopšte nije u navodnom autoru govora, već u onom mnogobroju spremnih
delitelja ovog teksta koji time poručuju da i oni dele takve stavove jer
su i sami, ah, tako visoko obrazovani. A to što se učilo noć pred
ispit, polagalo na „bubice“ i napijalo zbog šestice, tada je manje
važno.
Ironično, ali upravo bi famozne
starlete, u pauzi čitanja „Tolstojevskog“, potpisale ovako fini manifest
diplomi kao sredstvu za trpanje prstiju u oko drugima. Ideje poput ovih
zapravo su isprazne besmislice „finih ljudi Srbije“ koji, kada
amaterski ne glume Paola Koelja ili Nika Vujičića, razotkrivaju duboko
zatvorenu svest. Želju za preoblikovanjem sveta isključivo po sopstvenom
ukusu i ličnom shvatanju vrednosti i kulture, uz želju za regrutovanjem
armije koja će misliti isto.
I ovaj kolumnista i asistent drži
mnoge vežbe studentima na univerzitetu. Iz sociologije, discipline koja
nije prva po rubrikama u dnevniku niti po rubrikama Zavoda za
zapošljavanje. I (budući) sociolozi pate od predimenzionirane slike o
samima sebi, u čemu ih on na svojim časovima pokušava i razuveriti i
obeshrabriti. Govori im da umesto da menjaju društvo, a mnogi se upisuju
sa tom namerom, prvo pokušaju da ga dobro razumeju. I to da bi taj
kratak trenutak vremena koji nazivamo životom ispunili smislom. I
ubeđuje ih u to da polaganje ispita i sticanje diplome zapravo i nisu
toliko važni. Jer su naši životi kratki, teški i u krajnjoj liniji
besmisleni. Da li zaista želimo da ih potrošimo u ubeđivanju drugih da
nemaju pojma i krojenju sveta po svojoj volji?
Ne, svojoj egzistenciji smo dužni
jedno usredsređivanje na puno ozbiljnija pitanja i na mnogo veće i
čvršće stvari u sveopštoj sitnoći i banalnoj prolaznosti. Ta čvrsta
stvar je znanje i ono započinje radoznalošću. Jednim interesovanjem i
strašću za spoznajom sebe i sveta unaokolo, za preispitivanjem i
istraživanjem bez unapred zadatih rešenja i svesrdnog nutkanja pravih
vrednosti. Dakle, u usvajanju širokog znanja o svetu u kojem živimo,
koje je zapravo samo sebi cilj. Ne
da bismo bili bolji od drugih, već da bismo bili bolji za sebe. Ključ
je u postavljanju pitanja koja su „veća od života“ i naše tupe
egzistencije koju zovemo karijerom. Tek tada razbijamo začarani krug
banalnosti i prozaike. Među mladim ljudima koji dolaze na fakultete
treba probuditi neprekidnu želju za zapitanošću i za saznavanjem, a ne
želju za deljenjem lekcija i posmatranjem drugih sa visine. Filozofska poenta je zavoleti ljubav prema znanju, a ne prema profesiji. Samo tada diploma ima smisla.
Božidar Stanišic:
Studentima
autora ove kritike, dakle buducim sociolozima, kojima, izmedju ostalog,
uopste ne zavidim - ne vjerujem da je lako slusati predavanja A.K. -
savjetujem da na primjeru upravo ovog teksta odrze nesto-kao-vjezbu o
primarnom semantickom problemu koji, kao takav a nametnut glagoljivoscu
A.K., moze izmaci samo onima koji, sa maglom u glavi i odsustvom
emocionalnog nemira, koracaju kroz balkanski i, naravno, evropski svijet
bez ikakvih parametara eticke, socijalne, kuturne i politicke naravi. Ta,
primarna, tema bi mogla ako ne vec morala biti "Contradictio in adiecto
u clanku A.K.". Ona, sekundarna tek uslovno, bila bi o zavisti, jasno
prisutnoj od pocetka do kraja teksta A.K., koja, svejedno sto je autor
pokusao da je zamota u argumente protivne iznesenim u poruci prof.
Dragicevic, izbija na povrsinu od onog "navodno" pa nadalje, zakljucno
sa autorovim mudrovanjem o znanju i diplomi. Jeste, neko se usudio,
nimalo navodno, da uzburka jedno od mrtvih mora, ali u tim talasima
odjednom se nadju ne samo razni Mister Dolari, vec i poneki vrli
kolumnist o kojem bi i nimalo pokojni Krleza rekao jasno da magla u
glavi mozda godi tijelu i sujeti ali zamagljuje vidik na drustvo i
covjeka, na poljuljane ili vec urusene temelje svega sto rado nazivamo
civilizacijskim ali nasim djelovanjem na to pristajemo. To pristajanje ima svoje ime - konformizam. Koji bi mogao biti treca tema studentima A.K.
A evo i spornog govora.
Rajna Dragičević:
"Dragi moji studenti, poštovane kolege, budući profesori,
Na dan kada smo proslavljali vaše
apsolventsko veče, odložen je maturski ispit malih maturanata jer su se
testovi koje je trebalo da popunjavaju pojavili u javnosti. Ovaj događaj
samo je jedna od brojnih manifestacija urušenosti našeg prosvetnog
sistema, kao i društvenog sistema u svim oblastima.
Dolazeći na vaše veče i gledajući vas
onako doterane, nasmejane, mlade i pune pozitivne energije, razmišljala
sam o tome hoćete li uspeti da zadržite taj optimizam i kada
diplomirate i kada se suočite s niskim platama, nedovoljnim uvažavanjem
profesorske profesije, prilično nezainteresovanim učenicima, roditeljima
koji su uvek na strani svoje dece (čak i ako je to na njihovu štetu),
različitim pritiscima i omalovažavanjem.
Mnogo toga oko vas ubijaće vam
motivaciju. Ipak, ako mene pitate, na listi vrhunskih zanimanja nalaze
se sledeća: profesor, lekar, advokat, sudija, inženjeri, još jednom,
profesor. Ako pitate sve roditelje ovog sveta čime bi želeli da se
njihova deca bave, odgovoriće vam na isti način.
Raznorazni
nepismeni i polupismeni ljudi danas sebe olako mogu nazvati nekakvim
pi-arovima ili menadžerima, neobrazovane voditeljke sebe zovu
novinarkama, a folk-pevačice umetnicama, da i ne govorim o art
direktorima, biznis konsultantima, bek-ofis administratorima, velnes
konsultantima, ivent koordinatorima, kopi-print operaterima, marketing
konsultantima, ofis-asistentima, portfolio-menadžerima, produkt
dizajnerima.
Iza
zvučnih naziva zanimanja najčešće se kriju foliranti koji misle da se
ugled može steći preko noći, kriju se oni koji nisu imali izdržaj da
završe fakultet koji su započeli, oni koji menjaju zanimanja i profesije
kao prljave čarape. Nemojte zaboraviti da se profesorom, lekarom ili
sudijom niko ne može samoprozvati.
Ponosite
se svojim zanimanjem koje se može steći samo upornim, vrednim radom,
odricanjem, nespavanjem i višegodišnjim samosavladavanjem i
samoodricanjem. Ne dozvolite da vam bahati, hvalisavi i samouvereni
vlasnici raznoraznih restorana, firmi, privatnih aviona, luksuznih
stanova drže lekcije o uspehu, jer VI STE PROFESORI, a oni su samo
vlasnici kvadratnih metara!
Pokušavaju da omalovaže profesorsko
zanimanje. Imajte na umu to da ste vi čuvari dostojanstva svoje
profesije. Zvanje profesora stiče se sa puno truda, ali još više muke
treba uložiti u znanje kako nositi tu važnu titulu. Vodite računa o
načinu na koji se ponašate i kada niste u školi,razmišljajte o svom
odevanju, stavu, odnosu prema kolegama, prema učenicima i njihovim
roditeljima.
Ako sebe srozate u sopstvenim očima,
onda će vas i okolina gledati sa omalovažavanjem. Budite ponosni,
samouvereni, budite spremni da učite i da se doživotno usavršavate, jer
VI STE PROFESORI!
Volite svoje učenike. Upoznajte ih
sa onim plemenitim što nose u sebi, a čega često nisu svesni. Izvucite
ono najbolje iz njih. Podignite im ugled u njihovim sopstvenim očima.
Nipošto im ne poklanjajte ocene, ali im stalno omogućavajte da poprave
ocene koje imaju. Prepoznajte i poštujte njihov trud. Pokažite im da
mogu biti uspešni ako rade. Ne ubijajte im volju.
Profesorski autoritet ne stiče se
preteranom strogošću i samovoljom, već pravednošću i nedvosmislenim
dogovorom kojeg obe strane treba da se pridržavaju. Hvalite najbolje jer
ćete time inspirisati i ostale da se potrude i ponekad budu najbolji.
Pružajte šansu mnogima da ponekad budu najbolji.
Nemojte biti drugari sa svojim
učenicima i pokušavati da im se na taj način približite. Vi treba da
postavljate pravila u svojoj učionici, da određujete granice, da držite
konce u svojim rukama, jer oni su učenici, a VI STE PROFESORI!
Ne zaboravite da ćete predavati
glavni predmet, prvi u rubrici u dnevniku, i da ćete sa svojim učenicima
provoditi više vremena od svih ostalih profesora. Vaš uticaj na učenike
biće najvažniji. Budite svesni te odgovornosti. Kao profesori srpskog
jezika, vi ste čuvari našeg jezika i kulture.
Učite
učenike da vole svoju zemlju. Često se može čuti kako profesori svojim
najboljim učenicima savetuju da što pre odu odavde. Počelo je da se
podrazumeva da je najbolji uspeh u školi sigurna propusnica za odlazak
iz Srbije. Hajde da preokrenemo perspektivu! Ukažite najboljim učenicima
na to da treba da ostanu u Srbiji jer će joj, kao najbolji, pomoći da
se oporavi i postane bolje mesto za život. Ne dozvolite im da odu i da
prepuste zemlju svakojakom ološu!
Zacrtajte
im kao životni zadatak da se bore protiv živog blata u koje tonemo.
Usadite im osećaj za društvenu odgovornost i objasnite im da ovu zemlju
niko ne može očistiti osim njih. Ako se potrudite, videćete da će vas
đaci poslušati, jer VI STE PROFESORI!
Budite
uvereni da seme svih ekonomskih, političkih, kulturnih, moralnih
reformi u ovoj zemlji može da proklija samo u porodici, ali i u vašoj
učionici, i to upravo na časovima srpskog jezika i književnosti! Zato se
trudite da budete uzor svojim učenicima.
Krenite
u rat protiv svih starleta, sponzoruša, pevačica, manekenki, tajkuna,
biznismena i pobedite ih. Vi im morate postati orijentaciona tačka,
svetionik u životu! Za taj rat imate 45 minuta dnevno skoro svakog
radnog dana, a to nije malo. Pobedićete tako što ćete dati sve od sebe
da saržaje koje treba da predstavite svojim učenicima učinite
zanimljivim, uzbudljivim, svežim. Uspećete u tome samo ako mnogo znate,
ako volite ono što radite i ako ste posvećeni.
Učenici to mogu da prepoznaju, i to
nepogrešivo. Ne obazirite se na činjenicu da se neke vaše kolege ne
pripremaju za časove, da mnogi ništa ne rade, a primaju platu, ne
obazirite se na trulež oko sebe i ne predajte mu se! Neka vaš čas bude
oaza znanja u sveopštoj pustinji, svetla tačka u mraku, zrno smisla u
besmislu.
Vi imate misiju: ako uspete da
povratite autoritet škole i znanja (a to se ne može postići nijednim
zakonom, već entuzijazmom profesora), padaće kao domine sve prepreke ka
boljem životu u Srbiji. Od časa srpskog do ekonomskih reformi! Od časa
srpskog do borbe protiv korupcije! Od časa srpskog do kosmosa!
Vaša moć je ogromna i vaš zadatak je
od strateškog značaja. U tome je razlika između vas i raznoraznih
menadžera, konsultanata, koordinatora, administratora, operatera,
bogatih vlasnika lokala i ostalih eksperata za prodavanje magle. U
njihovim rukama su projekti, lokali, avioni i kamioni, a u vašim rukama
je budućnost ove zemlje. Nikada nemojte zaboraviti: VI STE PROFESORI!
Objavi komentar